En aquesta pàgina trobareu una selecció d'articles sobre pedagogia i educació apareguts al diari ARA que inviten a la reflexió.
Esperem que siguin del vostre interès.
LES ESCOLES D'EDUCACIÓ ESPECIAL NO HAURIEN
D'EXISTIR, PERÒ...
Aquesta és una frase
que diu la mare del Marc al documental “Peixos d’aigua Dolça (en aigua salada)”
que van emetre per TV3 fa uns dies. Per si encara no l’heu vist, us el recomano:
és un documental que mostra l’autisme des d’una vessant molt humana, a través
de persones que tenen aquest diagnòstic, les seves famílies i experts.
Però a mi, aquesta
frase m’ha quedat al cap. Fa més de 30 anys que treballo a l’entorn de l’educació
especial i tinc un fill que acaben de diagnosticar de TEA ( Trastorn de
l’Espectre Autista) que va a una escola “ordinària” (o no especial).
I voleu que us digui?
A mi m’és ben igual si l’entorn on es desenvolupa el meu fill és especial o no,
per a mi, el que és més important és que el meu fill i tots els nens i nenes,
tinguin el que necessiten per a créixer i potenciar les seves capacitats.
Però sembla que ens
movem entre dos extrems: l’especial i l’ordinari, i el que queda al mig encara
està per fer.
Sovint, parlem des
del punt de vista ideològic i posem el focus en l’estructura, el servei, el
lloc des d’on s’atén als infants: l’escola. Però ens oblidem del que
necessiten, de les seves característiques i peculiaritats. Oblidem que els nens
i nenes no són una massa homogènia que creixen tots a l’hora i de la mateixa
manera, que n’hi ha que necessiten uns suports específics diferents a la resta.
Ara toca desmantellar
les escoles d’educació especial per afavorir la inclusió. Molt bé, molt
bonic... llavors, què fem amb els nens i nenes que necessiten desenvolupar la
seva comunicació a través d’un llenguatge alternatiu? li ensenyaran a l’escola?
I amb els que necessiten sessions de fisioteràpia dirigides específicament a
aguantar el cap, el tronc o aguantar-se drets? (no, no és el mateix que
educació física) i amb els que tenen problemes de salut i necessiten el suport
d’una infermera?...Doncs amb aquests fem una educació compartida (com el Marc,
que surt al reportatge): això vol dir uns dies en un centre especial i els
altres en un centre ordinari, o bé aules específiques a la mateixa escola,
posem vetlladores o bé (més ben dit: i a més) som les famílies que ens ocupem
de pagar perquè els nostres fills facin aquestes teràpies que son essencials
per ells i que no ens ofereixen a l’entorn escolar.
No, no m’estic
carregant la inclusió escolar, només estic demanant que siguem una mica
realistes i reconeixem que no podem desmantellar un entorn específic sense
dotar de recursos a l’entorn ordinari.
Sabeu què és el que
es troben els nens i nenes que van a escoles d’educació especial?:
especialistes, atenció individualitzada i un entorn adaptat a les seves
necessitats. Qui no voldria això per als seus fills? I no, no estan aïllats del
món: els nens i nenes amb necessitats educatives especials també tenen germans,
cosins, amics, van al parc, a la festa major... també “socialitzen”. Ja no son
“ghettos”, els podeu veure al mercat, passejant pel parc o de visita als
museus.
Ara mateix estem fent
el pas cap a la “inclusió escolar” només ideològicament (de forma gairebé
romàntica us diria) i està sent difícil, no ens enganyem.
No només és difícil
perquè no hi ha recursos (ni diners), també ho és perquè l’entorn escolar no
està preparat per atendre la diversitat. I no parlo només dels mestres, sinó
també del nombre d’alumnes que hi ha per aula, de barreres arquitectòniques...
La inclusió ha de ser
bona no només per a la comunitat (que es diu inclusiva), ni per als nenes i
nenes que no tenen necessitats especials. La inclusió hauria de beneficiar,
sobretot, als infants que sí les tenen.
I el que veig, des
d’allà on soc, és l’esforç de molts agents socials per fer que la inclusió
sigui real: d’entitats específiques (com associacions de pares) que ofereixen
el seu suport a mestres, famílies i infants que son a escoles ordinàries; conec
a famílies que prenen la iniciativa de presentar-se a la resta de famílies
explicant què tenen els seus fills i oferint-se a resoldre dubtes; famílies que
paguen part del sou de la vetlladora; també conec escoles amb equips
d’orientació que es preocupen per atendre’ls des de dintre; a mestres que es
reciclen, que es formen i pregunten...
Però de vegades, em
pregunto si realment és això.
Tal com està el pati,
les escoles d’educació especial no haurien d’existir?...hi ha infants amb
necessitats educatives especials, existeixen, son reals. I mentre les escoles
ordinàries no disposin dels recursos necessaris per atendre’ls, la meva
resposta és que SI que han d’existir. I el principal esforç en aquest trànsit
l’hauria de fer l’administració, no és just que hagin de ser els mestres, les
famílies ni els propis nens i nenes, sobretot ells i elles. Aquesta és la meva
opinió.
Àngels Ponce
Diari ARA 22/10/2018
SI
ALS FILLS ELS VA BÉ A L’ESCOLA, ÉS GRÀCIES ALS PARES?
¿Les criatures i els joves
se’n surten millor a l’escola gràcies als pares? ¿O és responsabilitat seva i
d’altres variables com els amics, l’escola i les mateixes capacitats
personals?
Maria Antònia Rovira és mare de tres filles, i
àvia de set néts. Les filles, la Mar (41 anys), l’Anna (39) i la Glòria (34),
van ser bones estudiants. “Les dues grans més que la petita, que va necessitar
reforç de les matèries escolars a partir de l’institut, però totes tres se’n sortien soles perquè jo no he sigut mai
partidària de fer els deures amb elles”.
La mare no feia els deures amb les tres filles, però sí que controlava
com els anava a l’escola, quina feina tenien, i supervisava que els deures es
fessin i que sempre estudiessin. És a dir, “fomentava
el compromís i la disciplina amb l’exemple”, diu la Maria Antònia, envoltada de
néts, perquè a les tardes ara cuida els fills de les filles.
El cas és que la Maria Antònia es defineix com una mare present, que sempre hi era, amb un llibre a la mà o escoltant música, perquè
sempre les va “implicar molt en la cultura: anar a veure teatre, cinema i
escoltar música especialment”.
Els experts apunten que una desena part de les notes (bones o dolentes)
que treuen els fills són responsabilitat dels pares
Ara, amb els anys, quan les filles ja són mares, i totes tres amb la
feina que els agrada (directora d’escola; empresària de parquets, i botiguera
de roba), afirma que s’ha adonat que no va perdre el temps. “Em cansava de parlar-hi una vegada i una altra; els repetia el mateix amb
l’objectiu de donar-los uns valors a totes tres”, diu. Per això, ella mateixa
s’atreveix a animar els pares que hi persisteixin, “que no tirin la tovallola,
perquè les paraules dels pares no se les emporta el
vent”, malgrat que ho pugui semblar.
I tot això, el que va fer amb les filles, ara ho practica amb els néts.
“Al Martí, de 9 anys, li pregunto: «¿Tens deures? Has d’estudiar?», i si
necessita ajuda, m’ho diu, però els deures els fa ell, perquè insisteixo que els deures els han de fer les criatures, i
no els pares”.
EL PES DELS PARES
A l’hora de valorar la influència dels pares en els fills, els estudis
asseguren que una desena part de les notes dels fills són responsabilitat de la
família. “És el que afirmen alguns estudis sobre la
influència dels pares, que la xifren en un 10%”, explica el professor de
pedagogia de la Universitat de Barcelona (UB) Enric Prats. Ara bé, també hi ha estudis que asseguren que en les notes “la responsabilitat recau en els mateixos alumnes, i també en els mestres”, continua Prats.
Ara bé, tot això si es mesura el rendiment escolar de les criatures i
dels joves per les qualificacions. En canvi, “si «anar bé a l’escola» vol dir
ser complidor, arribar a l’hora o tenir un tracte
correcte amb els altres, és clar que la influència de la família deu
augmentar”, diu el professor, que acaba de publicar el llibre Aprendre de lletres (editorial UB).
Per tant, en un plat de la balança hi ha les actituds
(personals i de treball, en què influeix la família),
i en l’altre hi ha la feina que l’alumne fa a classe, que és responsabilitat
seva.
El pedagog busca una comparació amb la lectura. “És evident que una casa
amb llibres és un ambient propici per fomentar la lectura, però això no significa que la criatura agafi l’hàbit”. El que sí que la
família haurà aconseguit és “crear un pòsit, que tindrà efectes a llarg
termini, però no a curt termini”.
En bona lògica, una casa sense llibres no és una bona palanca, tot i que
això tampoc no significa que en surti un nen sense
interès per la lectura, perquè pot haver trobat al·licients en altres ambients.
“S’ha acabat posant un excés de pes en la família com a responsable en l’èxit
educatiu i, alhora, se n’ha descarregat altres possibles actors, com són la influència dels amics, la pressió de l’entorn, el
tipus d’escola (recursos disponibles, etc.)”, sosté Prats.
“S’ha acabat posant un excés de pes en la família com a responsable en
l’èxit educatiu i, alhora, se n’ha descarregat altres possibles actors”
Enric Prats - Professor de pedagogia
En aquest sentit, Maria Rosa Buxarrais, catedràtica de teoria i història
de l’educació de la Facultat d’Educació de la UB, enumera més variables a l’hora d’avaluar la influència de la família en l’èxit
escolar: “Les expectatives
dels pares sobre l’infant; els recursos econòmics de la família; la importància
que doni als estudis; la intel·ligència i la predisposició de la criatura; el
nivell cultural de la família (si disposen de llibres o bé tenen una
preocupació per la cultura i l’oci); la relació amb
els germans (competència); el tarannà o caràcter de l’infant, i també el tracte
entre pares i fills”. I n’hi ha més.
PARES MOTIVADORS
Sigui com sigui, la catedràtica sosté que el paper dels pares és el de ser “motivadors de
tot allò que la criatura farà a l’escola”. Dit amb altres paraules, “les seves actituds en relació als
aprenentatges deixen una empremta inconscient en els fills, que, per tant,
podran tenir més o menys motivació per als aprenentatges escolars segons si capten aquesta actitud”.
Per la seva banda, Susana Pérez de Pablos, autora del llibre El papel de los padres en el éxito escolar de sus hijos (Catarata), aporta quatre pistes
per saber que les criatures van bé: 1) Les
famílies fan un seguiment (per preguntes, converses i
activitats comunes) de la formació que els seus fills reben als centres
escolars. 2) Mantenen un nivell alt d’exigència (sempre segons les capacitats
del fill). 3) Vigilen que els fills dediquin un temps determinat a estudiar a
casa. 4) Supervisen la manera com aprofiten el temps.
Pérez de Pablos precisa, però, que “la relació enumerada no és causal, perquè
hi entren en joc altres factors, com ara les capacitats de les criatures”.
Què vol dir tenir èxit
escolar?
Segons Maria Rosa Buxarrais, catedràtica de
teoria i història de l’educació de la Facultat d’Educació de la UB, vol dir que
la criatura va contenta a l’escola; que sent curiositat pels nous
aprenentatges, tant els acadèmics com els socials. No només s’aprenen
continguts curriculars, sinó que també existeix el
que es diu “currículum ocult”, que té relació especialment amb tot allò que es
recorda amb el pas dels anys, de relacions humanes, de valors i
d’autoconeixement. Hi ha qui diria que anar bé voldria tenir un bon rendiment acadèmic, però aquest punt, segons Buxarrais, només seria una
variable més.
Malgrat aquest factor -la capacitat de la criatura-, el llibre recorda
que en estudis com Avaluació de l’Educació
Secundària. Fotografia d’una etapa polèmica, fet per l’Institut d’Avaluació i
Assessorament Educatiu, fins a un 43% dels pares reconeixen com una de les
principals causes del fracàs escolar “el poc esforç de l’alumne”. Quan l’estudi
enfocava la pregunta als fills, ells reconeixien en un 78% aquest mateix
argument, que s’hi havien esforçat poc.
Justament sobre l’esforç, l’escriptora del llibre El papel de los padres en el éxito escolar de los hijos indica que els pares han d’exigir que
vagi sempre cap a millor i, en canvi, és preferible ser flexible amb el
resultat final. Així doncs, l’esforç en l’estudi s’ha d’exigir, “sense cap tipus de
complexos”, per després exigir també “un determinat resultat segons l’esforç
que hagin fet”.
Per fer-ho, pares i fills han de fixar
junts uns objectius, realistes. I després una
planificació de les hores que es necessiten per
aconseguir els objectius acordats des del primer moment, i acordar-los pares i
fills. “Cal tenir present que les notes no són rellevants per elles mateixes;
sinó que el que és molt important és la tendència”. Les notes “permeten saber d’on ve la criatura i localitzar progressos”.
Per acabar, Maria Antònia Rovira, mare de les tres filles que se’n van
sortir amb èxit a l’escola, confessa que el més important és que tot el que
facin els pares ho facin des de l’amor. “Fins i tot
quan estiguin enfadats, si és el cas per motiu de l’escola, que ho diguin des
de l’amor”.
Com educar els fills en
l'esforç?
Segons la psicòloga clínica i escolar de la Universitat de Granada
Trinidad Aparicio:
- Feu-los veure la cara positiva de l’esforç: és valuós i necessari, i els ajudarà a assolir els objectius i les metes que s’han proposat.
- Provoqueu ocasions en què els fills hagin d’esforçar-se: llevar-se aviat, menjar alguna cosa que no els agrada gaire, fer alguna feina de casa que els resulti molesta.
- Expliqueu-los que les coses que es comencen s’han d’acabar i que no s’han de fer malament. Al principi caldrà ajudar-los a ser realistes abans de començar alguna cosa, i ensenyar-los a preveure les conseqüències dels seus actes i decisions.
- La disciplina i l’esforç van junts. És aconsellable tenir un horari, complir unes normes a casa i fer esport.
http://criatures.ara.cat
5
novembre 2016
L’addicció a les TIC té vincles amb el consum de tabac o alcohol
Un estudi alerta del risc de fracàs escolar si s’abusa d’internet
Ser
addicte a internet està relacionat amb el consum de tabac o alcohol. El 23,4%
dels joves que s’han emborratxat alguna vegada fan un ús problemàtic
d’internet, per contraposició a l’11% que no han begut mai. El mateix passa amb
el tabac: un 27,1% dels fumadors tenen un ús addictiu de les TIC, mentre que si
s’observa els no fumadors, el percentatge baixa a l’11,4%.
El
paper de la família pot ser “fonamental” en la prevenció, segons conclou l’estudi
L’ús problemàtic de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) en
els adolescents fet per investigadors de la Universitat Autònoma de
Barcelona (UAB), de l’IDIAP Jordi Gol de l’Institut Català de la Salut (ICS) i
la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Universitat
Ramon Llull. El text apunta que tot i que no hi ha una relació de causa efecte
-és a dir, no vol dir que si un jove fuma també sigui addicte a les
tecnologies-, sí que hi ha una “relació important” entre les diferents
addiccions. L’estudi es va fer en 28 escoles del Vallès Occidental durant el
curs 2010-2011 i hi van participar 5.538 alumnes, d’entre 12 i 20 anys.
Però,
exactament, què s’entén per tenir una addicció a les TIC? Segons una de les
autores i investigadora de la UAB, Raquel Muñoz, consisteix en “la necessitat
d’estar connectat permanentment sense poder disfrutar de qualsevol altra
activitat”. “Quan quedem amb algú i no podem escoltar-lo perquè només ens
interessa el que passa al mòbil estem tenint un comportament problemàtic”,
alerta Muñoz.
Segons
l’estudi, les noies són més addictes a les TIC que els nois: un 17% pateixen
addicció, enfront de l’11% dels nois. “Les noies fan servir més les xarxes
socials i els xats que els nois”, assegura Muñoz, que alerta que aquests
resultats podrien variar si l’enquesta es fes avui. Insisteix, per exemple, que
l’estudi es va fer fa sis anys i no es va preguntar per l’ús del WhatsApp, sinó
pel dels SMS.
Un
altre dels punts dels quals alerta l’estudi és la relació del fracàs escolar
amb l’abús de les TIC. El 18,6% dels alumnes que tenen un baix rendiment
escolar també tenen una addició a internet, mentre que dels que tenen bons
resultats, només la pateixen el 12,3%. Les extraescolars també ajuden: el 12,6%
dels estudiants que fan activitats després de les classes tenen un ús addictiu,
mentre que el percentatge d’addictes creix al 17% entre els que no en fan. Per
poder prevenir aquests comportaments, els autors reivindiquen la intervenció de
la família. “Cal que controlin el nombre d’hores que passen davant de les
pantalles, perquè el seu paper és clau”, assegura Muñoz. Segons mostra
l’estudi, només l’11,7% dels que tenen una bona relació amb la seva família
pateixen addicció a internet. Per contraposició, un 28,8% dels que tenen
problemes familiars en fan un ús abusiu.
Prevenció a les escoles
Davant
d’aquestes xifres, l’autora defensa que cal que les escoles actuïn de manera
preventiva. “De la mateixa manera que tenim molt clar que als centres cal fer
prevenció contra el tabaquisme o contra la mala alimentació, també hem de fer
formació sobre l’ús d’internet”, sosté la investigadora, que creu que les
accions s’han de fer tant en instituts com en escoles.
En
aquest sentit, alerta que els nens cada vegada utilitzen les tauletes des de
més petits i que “cal estar a l’aguait”. L’estudi també alerta d’una relació
entre l’addicció a les tecnologies i problemes d’agressivitat, ansietat,
depressió i trastorns de son, entre d’altres.
“No
hem de ser alarmistes perquè les tecnologies ens han portat moltíssimes coses
bones, simplement es tracta de ser conscients que cal fer-ne un bon ús”,
afegeix l’autora.
NÚRIA MARTÍNEZ
Diari ARA
25/10/2016
CADASCÚ AL SEU LLOC
Quin lloc té la canalla a casa? És evident que són el
centre de les atencions però... ¿potser un dels reptes que ens hem de plantejar
és com afavorir que descobreixin que hi ha altres persones que també tenen el
seu lloc tant a casa com a fora? És una idea que, gairebé de tan lògica, ni la
plantegem i, fins i tot, l’acabem oblidant. ¿Han d’aprendre a saber esperar? I
tant! I hem d’aconseguir que la seva impaciència no ens porti a donar-los tota
l’atenció just quan ens la demanen.
En ocasions els diem que han de pensar que hi ha
altres persones amb qui han de compartir els objectes, les amistats, el temps i
les atencions. Però potser no els fem notar prou que també les persones adultes
-el pare o la mare, l’àvia, l’avi...- tenen el seu lloc i necessiten el seu
temps. Massa sovint ens oblidem de fer-ho evident i se’ns barreja amb un mal
entès sentiment de culpa o amb el pensament que donem poca atenció a la
criatura.
“Ara cal que juguis i t’entretinguis perquè jo estic
llegint”. “És que no sé a què jugar, no sé què fer...” I és sentir això i
deixar-ho tot i passar a resoldre’ls la situació i fer-los el centre del nostre
món. És evident que no sempre és fàcil i que la demanda infantil pressionarà
més en la mesura que no s’entengui aquest temps comú i el temps individual.
Però la conseqüència és clara: el fet de voler ser omnipresent sumat a la
impaciència i l’egocentrisme de la canalla (amb el risc d’un creixent
narcisisme) no és una bona combinació. I no oblidem que viure petites negatives
i petites frustracions no només no és perjudicial sinó que ajuda a comprendre
el món i la realitat.
De fet, la qüestió no és la canalla, perquè a l’escola
s’entretenen, esperen, es posen a la fila i saben escoltar. No vull dir amb
això que a casa calgui actuar com a l’escola, però cal, de manera progressiva,
afavorir aquesta maduresa. Si ho aconseguim, és probable que els nostres infants
es trobin amb pares i mares menys atabalats amb les respostes i exigències que
la canalla imposa i que no tenen aturador. Així doncs, cal afavorir que
entenguin que cada persona té un lloc i unes necessitats i possibilitats de fer
altres coses que no siguin estar amb la canalla. Aniran comprenent quin és el
seu lloc al món i millorarà el benestar de tots plegats.
M. JESÚS COMELLAS
Actualitzada el 11/06/2016 00:00
http://www.ara.cat/suplements/criatures/CADascu-Al-lloc_0_1593440651.html
QUÈ PASSA AMB ELS NOSTRES FILLS 4.0?
Psicòlegs, psiquiatres, metges de família, educadors
socials i mestres estan assistint a un augment constant d’etiquetes
diagnòstiques i malestars individuals. Què els passa als nostres nens?
Nens que, amb 10 anys, duen la clau penjada al coll i
una tauleta com a cangur, perquè els seus pares no poden conciliar vida laboral
i familiar. Alumnes que comencen tenint dificultats d’aprenentatge i només
troben espai per al fracàs en un model educatiu que encara prima l’excel·lència
acadèmica i no l’educació integral. Nens amb trastorn de l’espectre autista
(TEA) que volen aprendre i créixer i no reben prou suport a l’escola ordinària.
TDAH, trastorns de conducta, patologia dual, TEA… Són noms, diagnòstics cada
dia més presents en una societat 4.0 amb models socials i estructures familiars
i laborals en contínua transformació. Però, ¿com viuen, com creixen els nens i
els adolescents en aquest entorn? ¿Com reaccionen i paeixen tots els canvis?
Psicòlegs, psiquiatres, metges de família, educadors socials i mestres estan
assistint a un augment constant d’etiquetes diagnòstiques i malestars
individuals. Dades recents de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB)
indiquen que, en aquesta ciutat, el nombre d’infants i joves atesos als centres
de salut mental infantils i juvenils ha augmentat més d’un 112% els últims 14
anys. D’entre ells, la taxa de canalla diagnosticada amb trastorns mentals
greus, com psicosi, trastorn bipolar, trastorns de l’espectre autista o
esquizofrènia, s’ha més que doblat (ha passat d’un 4,2% el 2005 a un 9,5% el
2014).
Davant aquest panorama, la Federació Salut Mental
Catalunya i la Fundació Pere Tarrés han posat fil a l’agulla per recollir les
aportacions de més de 40 especialistes i elaborar un informe sobre la situació
de l’atenció a la salut mental d’infants i adolescents. I la radiografia final
apunta, entre d’altres, la necessitat urgent de millorar la coordinació entre
els agents que treballen per a la salut mental dels més joves -Centres de Salut
Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ), Equips d’Atenció Pedagògica i d’altres com
mestres, metges de capçalera, famílies-, apostar per la inclusió real dels nens
i joves amb problemes de salut mental a l’escola ordinària i en la comunitat, i
promoure la salut mental com a objectiu preventiu i educatiu de primer ordre en
tots els àmbits, però sobretot en una escola amb més espai per a la promoció i
educació de la salut mental. L’objectiu final? “Atendre l’infant des de la
proximitat i des de les diferents àrees en què conviu -la família, l’escola, el
lleure, la cultura o els serveis socials quan hagin d’intervenir-, sent ell i
la seva família els protagonistes, participant d’una atenció adequada a les
seves necessitats i sent escoltats, informats i capacitats de manera coherent i
ajustada a les seves circumstàncies”, conclou el text.
En primera persona
Per arribar a aquesta i altres conclusions, a més dels
experts en la matèria, la Fundació Pere Tarrés i la Federació Salut Mental
Catalunya van convidar també pares i mares de diverses associacions a donar la
seva opinió sobre el que viuen en primera persona per conèixer així, de primera
mà, els problemes reals amb què es troben en el seu dia a dia. I una de les
primeres situacions que expressen molts pares d’infants i joves amb diversos
problemes de salut mental dibuixa la soledat en la qual s’endinsen quan reben
el diagnòstic per als seus fills. I donen exemples molt quotidians que ho posen
de manifest: es veuran obligats a crear una associació, a fer-se experts en la
matèria, a buscar tractaments en la sanitat privada o a haver de pagar de la
seva butxaca el monitor de reforç per al menjador de l’escola, perquè no depèn
d’Ensenyament sinó de l’AMPA de l’escola.
Una de les preocupacions més citades pels pares i
mares és la seva perplexitat i desorientació quan els diagnòstics de diferents
professionals no coincideixen, o davant un model educatiu que encara prima els
resultats acadèmics per sobre de les habilitats o potencialitats individuals.
Per aquest motiu, l’informe reclama “una atenció coordinada entre els diferents
serveis en què participa l’infant, amb la qualitat professional necessària per
treballar conjuntament, i des d’una mirada comunitària i biopsicosocial, en una
xarxa que ha d’estar planificada i articulada”. I ho fa amb una clara voluntat
d’incidència política per, tal com explica la directora de Federació Salut
Mental Catalunya, Marta Poll, “aconseguir identificar tot el que no va bé, de
manera que puguem determinar com millorar-ho”. El Síndic de Greuges i les
comissions d’infància i salut del Parlament ja han mostrat interès a conèixer
l’informe.
IDEES PER A UNA MILLOR ATENCIÓ
Recollim algunes reflexions dels experts que han
participat en l’informe.
Pere Bonet
President del Consell Assessor de Salut Mental i Addiccions del Pla Director de Salut Mental i Addiccions del Departament de Salut
President del Consell Assessor de Salut Mental i Addiccions del Pla Director de Salut Mental i Addiccions del Departament de Salut
“Una atenció i valoració integral de la persona
necessita la integració dels diversos departaments implicats, sobretot entre
Ensenyament, la DGAIA i Salut. Per tant, cal millorar les valoracions i els
plans d’intervenció compartides, amb la participació dels infants i dels pares.
Segurament hem de comprar temps assistencial per poder-ho fer. També hem
d’evitar una explicació psicopatològica a tot allò no esperat per l’entorn dels
infants i adolescents, i no esperar que l’atenció en un centre de salut mental
pugui resoldre problemes que són producte de diversos àmbits: condicions
familiars d’atur, de pobresa, processos de dificultats dels pares,
abandonament, aïllament social...”
Inma Jeremías
Educadora social de residències infantils i espais familiars
Educadora social de residències infantils i espais familiars
“Els infants d’avui estan envoltats de persones i
objectes però els falta l’acompanyament implicat dels adults. Els entenem? Ens
hi comprometem? La falta de temps i l’estil de vida tan estressant no
afavoreixen la comunicació entre pares-mares i fills. Tots plegats estem molt
ocupats i no deixem espai per a la comunicació i el plaer de compartir
pensaments, dubtes, neguits, satisfaccions... Viuen en el desconcert del que es
diu de paraula i el que se sent interiorment. Els adults immersos en la
societat de consum i la competitivitat agressiva no arribem a les solucions que
ajudin a trobar el benestar necessari”.
Dolors Vique
Responsable de política educativa de la secretaria socioeconòmica de CCOO
Responsable de política educativa de la secretaria socioeconòmica de CCOO
“Cal fer un nou pacte educatiu consensuat i
participatiu amb tota la comunitat educativa. Per a CCOO, la reversió de les
retallades és la condició per parlar de pacte. La formació inicial del
professorat de primària i secundària s’ha de transformar. El professorat no rep
formació des de fa molt de temps. Cal dignificar la FP. L’abandonament escolar
prematur segueix 3,5 punts per sobre els objectius de l’Estratègia 2020.
Caldria distanciar-se de les directrius de l’OCDE pel que fa a l’educació i
tenir més present altres organismes com la Unesco”.
Elena Boira
Pedagoga, responsable d'actuacions de suport a la família de la direcció general de Famílies
Pedagoga, responsable d'actuacions de suport a la família de la direcció general de Famílies
“Actualment ens trobem famílies cada vegada més
reduïdes i plurals, amb un gran augment de la monoparentalitat i de les
famílies reconstituïdes. El doble salari a les llars comporta una doble
presència femenina a casa i a la feina, però es manté encara un repartiment
molt desigual en les feines de casa. Dificultats de conciliació, falta de temps
compartit en família. Vivim en una societat molt canviant, basada en el consum
i amb grans avenços tecnològics. Això genera noves oportunitats, però també
provoca nous riscos que es poden traduir en desorientació i malestars
individuals o col·lectius que fan que l’educació familiar sigui una tasca cada
vegada més complexa”.
Carmen Grifoll
Psicòloga clínica psicoanalista, directora de la fundació Nou Barris per a la Salut Mental (CSMIJ de Nou Barris)
Psicòloga clínica psicoanalista, directora de la fundació Nou Barris per a la Salut Mental (CSMIJ de Nou Barris)
“El diagnòstic és necessari per indicar el tractament,
ja sigui farmacològic, psicoterapèutic o d’orientació i seguiment. Però ens
trobem sovint un augment de la demanda de diagnòstic que no permet escoltar el
funcionament ni desenvolupar eines del seu entorn. És llavors quan diem que el
diagnòstic es pot desviar de la seva funció i llavors classifiquem, cosa
que pot portar a una exclusió i una estigmatització. L’excés de medicalització
pot ser una manera de respondre al que li passa a un nen sense tenir en compte
què causa el seu patiment, conducta o comportament”.
MARTA ESPAR
Actualitzada el 10/06/2016 23:11
http://www.ara.cat/suplements/criatures/Que-nostres-Idees-millor-atencio_0_1593440653.html
EVA MILLET: “DEIXEM DE PREGUNTAR-HO TOT ALS NENS, LA FAMÍLIA NO ÉS UNA INSTITUCIÓ DEMOCRÀTICA”
Periodista, autora d’‘Hiperpaternidad’
(Plataforma Actual)
Crítica Arran del naixement del primer dels seus dos fills, la periodista
Eva Millet va començar a especialitzar-se en temes d’educació i criança. Fa dos
anys va posar en marxa el blog ‘www.educa2.info’ i ara acaba de publicar un assaig
sobre la hiperpaternitat .
Hem
passat de tenir fills moble, a qui fèiem poc cas, a tenir fills altar,
que venerem. Una nova generació de pares practica la hiperpaternitat, un model
de criança originari dels EUA, i propi de les classes mitjanes i altes, que es
caracteritza per una sobreprotecció d’uns fills que s’han convertit en el
centre de les famílies del segle XXI. Així ho sosté Eva Millet al seu últim
llibre.
Per què els pares d’ara som més protectors?
Una
de les raons és demogràfica. Si només tenim 1,3 nens de mitjana, aquest nen és
el centre d’atenció i de la vida dels seus pares. I no els estem fent cap
favor. Esclar que són superespecials! Però per a tu, no per a tot el món, i
s’han d’acostumar que no són el centre de l’Univers. Les famílies abans eren
més extenses i tothom -avis, tiets, cosins- participava en la teva educació.
Ara no, el model està blindat i no acceptem comentaris ni crítiques de la
tribu. A més, tenim els fills de més grans i importem a la criança les eines de
la feina. I també hi ha una competència brutal entre pares: els nens són ara
signe d’estatus. Són una projecció de tu mateix i les seves fites són les
teves. Tot ha de ser perfecte: la casa, el cotxe, les dents i, també, el nen.
Com són els hiperpares?
La
hiperpaternitat es caracteritza per una atenció excessiva als nens i una
perpètua supervisió. Els pares resolen sistemàticament els problemes als seus
fills i això té conseqüències, perquè els estàs fent menys autònoms. Una altra
característica és justificar-los contínuament i estimular-los precoçment. Hi ha
una tendència a intentar que els nens ho facin tot com més aviat millor perquè
siguin supernens, però això té dues derivades. Estem prenent als nens el
més important de la infantesa, que és el temps per jugar, i no tenen temps per
avorrir-se, i de l’avorriment en pot sortir la creació. Està bé que facin
alguna activitat però el màxim haurien de ser tres tardes ocupades, i ja em
sembla molt.
“Estic farta de fer que la infantesa del meu fill sigui màgica”, deia la
carta d’una mare que es va fer viral.
Trobem
pares insegurs perquè hi ha sobreoferta de mètodes i experiències que el nen ha
de viure, i això suposa un estrès afegit. Sembla que no puguis quedar-te a casa
un cap de setmana sense fer res, i els nens a vegades també ho demanen. Estan
farts de tanta acadèmia precoç i no hauria de ser així perquè els mates les
ganes d’aprendre i la curiositat.
Com podem saber si ens hem convertit en hiperpares?
Hi
ha dos senyals. Un, si no ets capaç d’observar el teu fill sense intervenir a
la primera oportunitat. I un altre és quan es parla en plural dels fills: “Avui
tenim un examen”, “Hem aprovat”, “Hem suspès”...
Els hiperpares també intervenen molt en l’escola.
Està
bé que els pares s’impliquin en l’escola, que hi col·laborin, però cadascú ha
de saber quins són els seus límits. El problema és que sovint acaba en
enfrontament.
Triar escola provoca molt d’estrès als pares.
I
no hauria de ser així. Els nens haurien d’anar a l’escola del barri. Però hi ha
la idea que han d’anar a l’escola perfecta on fan l’última tècnica pedagògica.
És un estrès. Els pares visiten 25 escoles, fan excels i després no es
refien de l’escola a la qual l’acaben portant.
I quins nens estem criant?
Estem
criant nens amb una visió molt inflada de si mateixos. Estem criant nens
L’Oréal : “Perquè jo ho valc”. Però d’altra banda, són nens molt dèbils que
mai han après a resoldre els seus problemes, perquè mai els has donat
l’oportunitat ni les eines i davant un petit problema es desmunten. Recordo el
cas d’una estudiant nord-americana a Barcelona que es va quedar atrapada a
l’ascensor i en lloc de tocar l’alarma va trucar a la seva mare als Estats
Units perquè l’hi resolgués. Estan acostumats que els pares els diguin què han
de fer. En estar tan protegits són insegurs i tenen moltes pors: nens amb por
de dormir amb el llum apagat, d’estirar la cadena, de menjar coses noves...
¿La criança natural o maternitat intensiva pot ser un problema?
La
maternitat s’ha professionalitzat en el sentit que hi ha dones que fan de la
maternitat la seva feina i es defineixen com a full time mums. S’acaba
embogint. El nen és el teu referent però hem de tenir altres activitats a la
vida.
I quin és l’antídot per revertir la hiperpaternitat?
L’
underparenting o sana desatenció dels fills. Com a pares la nostra feina és
estar pendent dels fills però sense intervenir a la primera ni fer-ne un drama.
Si la nena està desganada no vol dir que tingui anorèxia, i si un dia no la
deixen jugar a futbol no és bullying. Poso l’exemple de la motxilla:
quan el nen surt de l’escola no li has de portar la motxilla com si fossis el
seu majordom. Si pesa, treu-li un parell de llibres. L’has de fer responsable
de les seves coses. I també deixar de preguntar-l’hi tot: “Que vols dormir?”,
“Que vols dinar?”, “Que vols un Dalsy?”... Hi ha aquesta idea que la família és
una institució democràtica i no, la família és una jerarquia: els pares a dalt
i els nens a baix. Tots hi participem però no li pots preguntar a un nen de 3
anys què vol per sopar.
LARA BONILLA
Diari ARA
10/05/2016