Pàgines d'informació diversa

1

1

divendres, 15 de març del 2013

Sortida a la Punta de l'Home, de Flix


Els alumnes de 3r d'ESO de l'institut han fet una caminada a la Punta de l'Home, al capdamunt de la Serra de la Fatarella. Aquesta sortida s'emmarca dins dels actes de celebració de la Setmana de la Ciència.
Podràs veure totes les fotografies a través d'aqueste enllaç.
A més, a continuació veieu un vídeo on es pot veure com la imaginació i les ganes de passar-ho bé poden més que el cansament.


 
 

dissabte, 9 de març del 2013

Setmana de la Ciència

Setmana de la Ciència, del 11 al 15 de març 

XERRADES dins de la setmana de la Ciència:

-          “La sexualitat”: dilluns 11 març de 12:00 a 13:00, per a 4t ESO A, i de 13:00 a 14:00 per a 4t ESO B

-          “L'efecte hivernacle”: dilluns 11 març 10:30h per a segon BAT Ciències i GG. Professora: Mila Campaña

-          “Rentar-se i vestir-se amb química”: dimarts 12 març 10:30h per a primer BAT i quart d'ESO de Biologia. Professora: Patrícia Cava

-          “ És segura l'aigua que consumim?..”: dimarts 12 març  12h per a tercer d'ESO. Professora: Montse Llop

-          “Perfums, aromes i sabors”: dimecres 13 març 10:30h per a segon BAT Ciències. Professora: Patrícia Cava

-          “Com fer un treball de recerca?” : dimecres 13 març 12h  per a primer BAT i quart d'ESO. Professors: Montse Llop i Joan Miquel Jordà

-          “Materials superconductors i sostenibilitat”: divendres 15 març 12h per a primer i segon BAT Ciències. Professora: Patrícia Cava
 

 
Dilluns 11 de març: els alumnes de segon A d’ESO faran un molinet de joguina propulsat amb un cordill a sisena hora, a classe d’educació física. Nosaltres farem la part pràctica -construcció- i la Patrícia Cava en la seva classe farà cinc cèntims de la part teòrica -funcionament-. Professor: Biel Pubill i Patrícia Cava

Dimarts 12 de març: els alumnes de segon B d’ESO faran un molinet de joguina propulsat amb un cordill a cinquena hora, a classe d’educació física. Nosaltres farem la part pràctica -construcció- i la Patrícia Cava en la seva classe farà cinc cèntims de la part teòrica -funcionament-. Professor: Biel Pubill i Patrícia Cava.

A les classes de Psicologia a primer de BAT es farà un estudi sobre: Què recorden les rates?

Dijous 14 de març: els alumnes de primer d’ESO tindran classe a primera hora i a les 9:30 sortiran de l’Institut caminant cap al castell de Flix on tindran una visita guiada. Tornaran cap a les tres. Les professores acompanyants: Carme March, Dolors Montagut i Glòria Tomàs.

Dijous 14 de març: els alumnes de segon d’ESO tindran classe a primera hora i a les 9:30 sortiran de l’Institut caminant cap al meandre. Aniran per la part de baix i la tornada serà per la part de dalt creuant la barca. Els professors acompanyants: Patrícia Cava, Roberto Mur i Vanessa Febrer (0 Joan Montané)

Divendres dia 15 de març: els alumnes de tercer d’ESO aniran caminant cap a la Punta de l’Home on prendran les dades per poder portar a terme les activitats de Biologia i d’Educació Física del Crèdit de síntesi. Sortiran a les 8:30 i arribaran a les 15h. Els professors acompanyants: Gemma Gómez, Biel Pubill, Marià Hierro i Mila Campaña.

Divendres dia 15 de març: alumnes de tercer d’ESO

Els departaments de Ciències i d’Educació Física proposen una excursió a peu a l’Everest de les nostres contrades, la Punta de l’Home, el punt més alt de la Serra de la Fatarella. En aquest punt conflueixen els termes de Flix, Riba-Roja d’Ebre i Ascó. Una excursió que segur sempre recordareu amb nostàlgia i associareu amb el fet d’haver aconseguit un objectiu amb molt d’esforç i cansament.

S'ha escollit aquesta zona per la seva ubicació i bellesa, i a més disposar d'una excel·lent vista de tots els pobles dels alumnes del centre: Flix, Riba-Roja d'Ebre, Ascó, Vinebre, La Torre de l'Espanyol, La Palma d'Ebre, Bovera, La Granadella i Maials.

Característiques de la sortida.
·          Per poder participar a l’excursió cal l’autorització dels pares.

·          Cal portar pantalons llargs, roba d’abric i un bon calçat.  Quan es comença a pujar, sol bufar bastant el vent.

·          Cal portar una petita motxilla per posar la roba sobrera, un entrepà per esmorzar i sobretot aigua.

·          També podeu portar camera fotogràfica, ulleres de sol, gorra, etc.

Normes que cal respectar.
Segur que tothom es portarà molt bé i ajudarà per a que l’excursió sigui un èxit. De tota manera us voldríem fer unes quantes recomanacions.

·          S’esmorzarà dalt de la Punta de l’Home.

·        Cal respectar i tenir cura de la natura. No es tirarà res a terra. Cadascú recollirà i retornarà les seves deixalles cap a casa.

·        Evidentment, no es pot fumar. Si algú pensa fumar que no vingui.

·        Es caminarà en grup. Dels primers als últims no hi ha d’haver més de 100 metres de separació. Els professors es repartiran entre el grup. Es portarà un ritme que podrà seguir tothom. De tant en tant es pararà per descansar.

·          Fins la pujada final sempre es caminarà per camí.  Per tant no s’entrarà en cap finca i es tindrà cura de la vegetació i dels arbres.

·          No complir aquestes normes suposarà l’aplicació del NOFC.

Consell final. Gaudiu de l’excursió al màxim i de tot el que comporta: cansament, esforç, paisatge, i sobretot de la satisfacció d’assolir una fita. Penseu que serà una experiència que sempre recordareu i que segur molts de vosaltres repetireu.

Usem les matemàtiques tots els dies, en la feina, en el supermercat o l’autobús, per què no fotografiar-les? Per què no saber-ne alguna cosa més? Què és la simetria? Som simètrics? El Departament de Matemàtiques juntament amb el de Ciències de l’Institut de Flix us invita a compartir les vostres fotografies.

Participants: Alumnat d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, PQPI i CPPA, professorat i PAS  de l’Institut de Flix. 

Tema: La simetria en la natura 

Enviament de les imatges
Les fotografies s’han de lliurar en mà en un sobre tancat a qualsevol membre del departament de Matemàtiques o de Ciències amb el següent format:

1.      Cada foto haurà de dur un títol que faci referència, d'alguna manera, al contingut matemàtic de l'obra, amb gràcia i originalitat.

2.      Les fotos podran ser en blanc i negre o color, d'origen analògic o digital. En qualsevol cas, la impressió haurà de tenir un mínim acceptable de qualitat, amb paper fotogràfic i tamany aproximat i recomanable 15x20cm.

3.      La foto haurà d'anar enganxada en una cartolina DIN A4 en la qual ha de constar: Títol: .... Nivell : .... Pseudònim: .... No hi ha de constar el nom de l'autor/a.

4.      El concursant lliurarà la foto dintre d'un sobre A4 i també inclourà un sobre petit tancat on figurarà el seu nom i cognoms en una targeta. Fora del sobre petit hi haurà d’haver el títol de la fotografia i el pseudònim.

5.      S’admetran com a màxim 3 fotografies  per participant.

Premis: Es premiarà una fotografia de cada categoria. Les  categories són:

  1. Categoria : Professorat i PAS
  2. Categoria : Estudis obligatoris (ESO)
  3. Categoria :Estudis post-obligatoris (Batxillerat, cicles formatius, PQPI i CPPA).
Jurat
Estarà format per un membre de l’equip directiu, un membre de la comissió d’imatge, un professor del departament d’Educació Visual i Plàstica, un membre del departament de Matemàtiques i un de Ciències.

Recepció de fotografies: Fins al 18 d’abril de 2013.

Notes importants

1.      Les fotografies han de ser inèdites. No s’admetran fotografies que hagin estat premiades en altres concursos.

2.      Les obres quedaran en propietat de l’Institut, que es reserva el dret d’editar-les i utilitzar-les, sense ànim de lucre i sempre mencionant-ne l’autor/a.

3.      Els Departaments no es faran responsables de les reclamacions que es produeixin per drets d’imatge i tercers.

4.      L’entrega de premis es farà en un acte públic en els actes programats a la Biblioteca del centre durant la setmana cultural.

5.      La inscripció és totalment gratuïta.

La participació en el concurs implica l’acceptació de les bases.
  • Durant tota la setmana hi haurà una exposició de pòsters al passadís de baix. Tema: L’aigua al segle XXI.
  • A les classes de Llengua de segon de BAT es comentaran alguns textos científics.
  • Concurs fotogràfic de Matemàtiques i Ciències: La simetria dins la natura 
Organitzen: Els departaments de Matemàtiques i Ciències de l’Institut de Flix.

diumenge, 3 de març del 2013

Participació a la I Jornada d'Educació Física i Esport

El dilluns 11 de febrer va tenir lloc a la Universitat Rovira i Virgili -Campus Terres de l’Ebre- la I Jornada d’Educació Física i Esport que va centrar la temàtica en l’anàlisi i aplicació dels Jocs Tradicionals a l’Escola.  El nostre institut  hi va presentar la comunicació Les auques, recurs per a treballar els jocs tradicionals a l’escola”, que explica com l’alumnat de 1r d’ESO coneix els jocs tradicionals i populars del segle XIX a partir de l’auca Los juegos de la infancia, núm. 64, impresa per Marés i Compañía l'any 1857 a Madrid.

Des d’inici de curs es van presentant, sistemàticament, cadascuna de les vinyetes de l’auca i els xiquets posen en pràctica els jocs o les diversions que hi apareixen. Per a la següent sessió han d’haver preguntat als adults si coneixen aquests esbarjos, com hi jugaven, recollir cantarelles i anècdotes sobre aquests, i finalment explicar i descriure el jocs. Amb les fotografies i vídeos que es van fent, a final de curs es disposarà d’un bon recull de 48 jocs que es practicaven al segle XIX.  
Tot aquest treball el van poder veure i valorar el centenar d’alumnes de magisteri de l’URV que van assistir a la jornada. És interessant remarcar que durant la presentació es va remarcar les possibilitats que ofereix treballar de forma interdisciplinar amb les auques, ja que es poden fer activitats d’història, de visual i plàstica, de llengües... de fet, els nostres alumnes de l’institut han fet alguna activitat amb anglès que també es pot veure al bloc.
Vosaltres també podeu accedir a la feina dels alumnes de 1r d’ESO a través d’aquest enllaç.



Val a dir que la jornada es va complementar amb l’exposició “Jocs i esports tradicionals. Entre la tradició i la modernitat” -que es pot veure fins l’11 de març al hall de la facultat de Tortosa-, i amb el taller pràctic “Una auca de jocs, un pati de jocs!”, en el qual els joves estudiants de magisteri van posar en pràctica una quinzena dels jocs tradicionals que apareixen a l’auca.

La jornada i l’exposició ha estat organitzada per l’URV de Tortosa i l’Antena Cultural.
Podreu trobar més informació sobre la jornada en aquest enllaç i en aquest altre.
 

divendres, 8 de febrer del 2013

Exposició de jocs de tauler etiquetats amb codis QR

 
Combinar tradició i modernitat ens permet, d’una banda, conèixer la història i reflexionar sobre la nostra cultura i d’altra, veure i valorar les aplicacions que la tecnologia ofereix per avançar i ajudar a comprendre millor la nostra societat. Això és el que hem fet a l’institut de Flix, en un petit projecte, treballant conjuntament les àrees d’educació física i de tecnologia.
Avui s'ha iniciat una exposició a la biblioteca del centre on es mostren alguns dels jocs de tauler que estan fent els alumnes del crèdit de Jocs del Món. La particularitat de la mostra és que cadascun dels jocs va acompanyat d'un codi QR que han preparat els alumnes de 4t a les classes de tecnologia.
 
Al crèdit de Jocs d’arreu del món (2n ESO) presentem jocs de tauler de diferents indrets del planeta. L’alumnat construeix els seus propis taulers de joc, emprant materials diversos. En aquesta activitat es pretén mostrar la gran diversitat cultural que hi ha al món.
Al llarg del crèdit l’alumnat aprèn que, malgrat que l'origen dels jocs és divers, sovint es juga de formes semblants en llocs molt allunyats geogràficament. L’únic que canvia és el nom, els materials, algunes normes... És així com coneix noves formes de jugar, essent receptiu a escoltar les explicacions d’alumnes que, procedents d'altres indrets i cultures, expliquen aquells jocs dels seus països d’origen.



 
L’objectiu és que s’adonin que els jocs no són patrimoni de ningú, i que en el joc el protagonista és el jugador, procedeixi d’on procedeixi. Comprendre aquesta idea comporta l'acceptació, el respecte i la tolerància a la pluralitat cultural. Aquests són valors que avui, més que mai, hem de potenciar.
Els codis QR (Quick Response Code) són un sistema d’emmagatzematge d’informació basat en una matriu de punts.
Informació detallada, targetes de presentació, adreces URL, són cada vegada aplicacions més comunes d’aquest sistema de codificació en les revistes i anuncis... Els codis QR es poden llegir des d’smartphone o tablet mitjançant apps específiques i gratuïtes.
Els alumnes de 4t d’ESO de tecnologia han generat un codi QR per a cada joc, que té codificat una informació concreta. A les hores del pati es podrà anar a la biblioteca per veure els jocs i desxifrar la informació que porten.
Podeu consultar els jocs realitzats en el crèdit de jocs en aquest enllaç.
.

diumenge, 3 de febrer del 2013

Visita preparatòria Projecte Comenius a Salbris

 
El passat diumenge 27 de gener la professora de francès, Yolanda Domínguez, i el professor d’educació física, Biel Pubill, es van desplaçar en cotxe a la localitat francesa de Salbris, situada entre Bourges i Orleans, per a trobar-se amb els seus homòlegs francesos amb l’objectiu de preparar un Projecte Comenius Bilateral de llengua francesa.
L’estada, que es va allargar fins el dijous 31, va permetre conèixer a fons el Collège Gaston Jollet, les seves instal·lacions i equipaments, i comparar ambdós sistemes educatius, el francès i el nostre. A més, els professors van ser rebuts a l’ajuntament de Salbris i van poder exposar l’objectiu de la trobada a l’alcalde i a diferents membres del consistori, els quals van manifestar el seu interès i total recolzament davant d’un possible intercanvi d’alumnes en els propers anys.


Durant les sessions de treball els professors de Flix van estar a tothora acompanyats pel professor de llengua espanyola, Serge Legendre, amb qui van congeniar ràpidament i van començar a redactar el projecte que, de fer-se realitat, ha de permetre que en el futur alumnes d’ambdós centres es desplacin d’un centre a l’altre per a treballar un projecte comú vertebrat al voltant de l’aigua.  

Cal remarcar que la visita també va permetre als nostres companys conèixer una mica la regió de la Solagne, on es troba Salbris, i que està dins la coneguda regió dels Castells del Loira. Les imatges ens mostren les visites que van fer als castells de Chambord, Blois i Cheverny –del qual es va inspirar Hergé per a recrear la residència de Tintín-. Les potencialitats educatives que ofereixen aquests grans monuments (anàlisi artístic, històric, vegetació, patrimoni...) són tan interessants que en la redacció del Projecte Comenius s’ha inclòs la seva visita en el cas que el nostre alumnat realitzi l’intercanvi amb el Collège Gaston Jollet.

dissabte, 26 de gener del 2013

Exposició de llibres màgics, POP-UP!



A través d’aquesta entrada us fem saber que estem preparant una exposició sobre POP-UP’S o llibres màgics (llibres que en obrir-se, a les seves pàgines interiors s’aixequen formes, figures o altres elements).

 
Es tracta d’un projecte transversal, obert a tots els cursos de l’institut de Flix i en el qual estan implicats diferents departaments ja que es duran a terme diverses activitats al voltant d’aquesta temàtica.
Tenim previst fer l’exposició en el marc de les Jornades Culturalse de l'Institut entre el 22 i 28 d’abril a Ca Don Ventura (Flix). A fi de poder-la preparar amb suficient temps, us demanem que participeu d’aquesta simpàtica iniciativa portant algun POP-UP o llibre màgic que tingueu a casa.
 

Els llibres els recollirà el Biel Pubill a la Biblioteca de l’institut, a l’hora del pati, els dimarts 5 i 12 de febrer i els dimecres 13 i 20 de febrer.
Us agraïm per avançat la vostra col·laboració!

dissabte, 22 de desembre del 2012

Festival final de trimestre!!!

El divendres 21 vam passar-nos-ho d'allò més bé amb el 1r Festival de final de trimestre! Durant una hora i mitja vam veure actuacions de tota mena: coreografies, play-back, audicions i fins i tot números de màgia, amb intent inclòs de fer desaparèixer algun professor!!!
Us deixem aquí un moment estelar del festival! Bones festes!
 

dissabte, 15 de desembre del 2012

Un mosaic per la vida!


Un any més l'institut de Flix ha recolzat la Marató de TV3 duent a terme tot un seguit d'iniciatives al llarg de la setmana del 10 al 14 de desembre.
Així, dimarts es van fer xerrades informatives a diversos cursos de l'ESO. I dijous, a l'hora del pati, l'alumne Albert Bonet va dibuixar un mosaic amb la paraula VIDA que es va omplir amb monedes que va portar tota la comunitat educativa.
Aquesta darrera activitat es va veure complementada amb la massiva participació de la coreografia de la flashmob de La Marató 2012 que podeu veure en aquest enllaç.
http://www.tv3.cat/marato/imatges-entitats/entitat/all/foto/38621/Mosaic-per-la-VIDA

divendres, 9 de novembre del 2012

Celebració del Dia Internacional de la Rebelluga


Avui l’Institut de Flix s’ha sumat a la iniciativa endegada per altres centres docents d’arreu del món per a celebrar la vuitena edició de la Diada internacional de la Rebelluga (baralluga, baldufa, baralluca, peón, trompo, toupie...)
Aquesta és una iniciativa simpàtica nascuda des de diferents col·lectius vinculats als àmbits de l'educació, el lleure i l'activitat física que pretén, entre d'altres:

  • Promoure una iniciativa dirigida a la recuperació de les pràctiques lúdiques tradicionals, en aquest cas concret del joc amb la rebelluga.
  • Fomentar la pràctica diària dels jocs tradicionals en diferents espais educatius reglats però també en espais de formació no reglada i, en definitiva, en els espais urbans compartits (places).
  • Potenciar que els jocs tradicionals, i en particular el joc de la rebelluga esdevinguin un recurs per a relacionar-se amb la comunitat.
  • Implicar els diferents organismes oficials i l’administració en la promoció i difusió del patrimoni lúdic.
 
Des de l'institut de Flix hem dut a terme diverses activitats relacionades amb aquesta celebració. En primer lloc els alumnes de 1r i 2n d’ESO han manufacturat les seves pròpies rebellugues. Han estat d’allò més originals i creatius, fent-ne de tota mena: de fusta, de cartró, de plàstic, de paper, de metall, de llauna, amb elements de la natura com ara nous, castanyes, pinyes...
 
 
D’altra banda, hem fet una exposició amb aquestes barallugues a la biblioteca del centre i l’alumnat i el professorat ha pogut mostrar les seves habilitats amb la joguina.
 
I encara hem comptat amb la col·laboració del company Albert Bonet (4t ESO) que, amb la seva facilitat innata per als grafits, ens ha dibuixat una preciosa rebelluga a les escales del pati del centre que ens permetrà recordar tot l’any aquesta curiosa i divertida diada.

 



Trobareu més informació del Dia Internacional de la Rebelluga en aquest enllaç, així com als blocs dels alumnes de 1r i 2n d’ESO de l’institut de Flix:
http://bpubill.blogspot.com.es/2012/11/construccio-de-barallugues.html
 
 
 
 

dimecres, 7 de novembre del 2012

Construcció de rebellugues

En motiu de la celebració, el proper divendres 9 de novembre, del Dia Internacional de la Rebelluga els alumnes de 1r i 2n d'ESO del nostre institut han construït barallugues de tota mena: de fusta, de cartró, de plàstic, de paper, de metall, de llauna, amb elements de la natura com ara nous, castanyes, pinyes...



 


En aquesta presentació veureu la creativitat del nostre alumnat. Animeu-vos a fer la vostra rebelluga i a fer-la girar!!!!