Pàgines d'informació diversa

1

1

dimecres, 17 d’octubre de 2012

Un petit homenatge a Malala Yousufzai

Educació? Quina educació?
El dimecres passat ens va trasbalsar la notícia de l’atemptat que havia sofert la jove Malala Yousufzai. Un seguit de preguntes em van venir al cap: Com pot ser que una noia de 14 anys esdevingui punt de mira d’integristes? Qui hi ha darrera d’aquesta noia que, en tan sols 11 anys, ja generava opinió a través del seu bloc en defensa de l’educació al seu país, en particular del dret de les xiquetes? Qui té dret a agredir ningú pel seu pensament, pel seu ideal, per la seva cultura o religió?
Aquestes i altres preguntes segur que us vindran al cap quan llegiu aquestes dues entrades que reprodueixo a continuació. I en aquests moments convulsos que vivim a Catalunya penso que és important que sapiguem fer una lectura reflexiva, i que sapiguem transmetre al nostre alumnat els valors que Malala persegueix. Uns valors i un posicionament que sens fa difícil creure que pugui tenir qualsevol jove de 14 anys en un país com el nostre, que ens definim com a democràtic i lliure i que ho tenim tot a l’abast.  


MALALA YOUSUFZAI DECÍA QUE SU LABOR A FAVOR DE LA EDUCACIÓN DE LAS NIÑAS EN PAKISTÁN ERA SU MEJOR PROTECCIÓN
 
DERA ISMAIL JAN, Pakistán, 10 Oct. (Reuters/EP) -
Malala Yousufzai, la activista paquistaní de catorce años herida este martes tras recibir dos disparos a manos de un talibán en represalia por sus campañas en favor de la educación de las niñas en su país, consideraba que el buen trabajo que estaba desempeñando para con su comunidad era su mejor protección, según ha informado este miércoles su padre, Ziauddin Yousufzai.
Malala fue atacada este martes cuando regresaba a su casa desde su escuela, ubicada en Mingora, la principal ciudad del valle del Swat (noroeste del país). Según su padre, ella "decía frecuentemente: 'estoy satisfecha, estoy haciendo un buen trabajo por mi gente así que nadie puede hacerme nada'".
La familia de la joven activista había sido amenazada. "En un par de ocasiones, recibimos cartas en nuestra casa que decían que Malala dejase de hacer lo que estaba haciendo o el resultado sería muy malo", ha declarado su padre por teléfono. A pesar de las amenazas, Yousufzai había rechazado las ofertas de las fuerzas de seguridad para recibir protección.
Tanto él como su esposa querían brindarle a Malala la oportunidad de tener una infancia normal. "No queríamos que llevase sus libros del colegio rodeada de guardaespaldas", ha comentado Yousufzai. "No podría recibir educación libremente", ha añadido.
La activista, que promovía la educación de las niñas de su país, se empezó a hacer popular en 2009 por escribir un blog para la cadena de televisión BBC en urdu en el que contaba cómo era la vida en Swat bajo el dominio de los talibán. La seguridad en Swat mejoró después de que, en 2009, el Ejército expulsase a los talibán del territorio.
"Nunca imaginé que esto podría suceder porque Malala es una joven inocente", ha dicho su padre. Cada vez que se recibían amenazas, sus parientes y amigos le decían que tenía que tener cuidado, pero Malala nunca tuvo miedo", ha indicado. La activista pasó muchas noches en vela por el sonido de los disparos. Además, se vio obligada a huir de su casa con sus dos hermanos pequeños y caminó entre los cuerpos decapitados de quienes, en algún momento, osaron desafiar a los talibán.
Recientemente había empezado a organizar una fundación para conseguir que las niñas pobres pudiesen ir a la escuela, según ha informado Ahmed Shah, un amigo de la familia. "Ella había planeado crear la Fundación de Educación de Malala en el valle de Swat", ha asegurado Shah, quien ha añadido que los talibán solían publicar amenazas contra ella en el periódico.
Abdul Majid Mehsud, un hombre paquistaní de la región de Waziristán del Sur, ha descrito a Malala como "la vela de la paz que han tratado de apagar". La joven paquistaní, que quiere estudiar ciencias políticas y que confía en la justicia por encima de todas las cosas, decía en numerosas ocasiones que soñaba con un país donde la educación prevaleciese.

EL ATAQUE

La menor de edad resultó herida junto con otra niña en el ataque, que se produjo este martes cuando regresaba a casa desde su escuela. Malala recibió un impacto de bala en la cabeza y, según algunas informaciones, un segundo impacto en el área del cuello.
En estos momentos se encuentra ingresada en un hospital militar y, después de una intervención quirúrgica, los médicos se muestran esperanzados. Otras dos menores también resultaron heridas pero están fuera de peligro.
Ahora, su padre espera que recupere la consciencia y ha pedido a todo el país que "rece por la supervivencia" de su hija. Yousufzai ha indicado que el tiroteo no impedirá que continúen con su labor.
Tras el ataque, "vamos a centrarnos incluso más en nuestro trabajo, con más fuerza", ha subrayado Yousufzai. Aunque "todos nosotros muriésemos luchando, no dejaríamos este trabajo", ha añadido.
La adolescente fue galardonada con el Premio Nacional de Paz por el Gobierno paquistaní en diciembre de 2011 por sus valientes servicios para promover la paz en las condiciones extremadamente hostiles de Swat. Además, el grupo de defensa de la infancia Kids Rights Foundation nominó a Malala para el Premio Internacional Niños por la Paz, convirtiéndola en la primera paquistaní en optar a dicho galardón.
 

EL BLOG DE MALALA YOUSAFZAI, LA JOVEN QUE SE ATREVIÓ A CRITICAR AL TALIBÁN

 
BBC Mundo
Última actualización:Miércoles, 10 de octubre de 2012
Malala Yousafzai sólo tenía 11 años cuando comenzó a escribir para la BBC su blog sobre la vida en el Valle de Swat, dos años después de que el Talibán llegara al poder y ordenase que las escuelas de niñas cerrasen.
En el diario, que publicó en el servicio urdu de la BBC bajo el seudónimo de Gul Makai, relataba el sufrimiento que provocaba el Talibán.
Cuando la identidad de Yousafzai se reveló, una vez que el Talibán estaba fuera del poder, la joven ganó un premio nacional por su valentía y fue nominada al premio infantil internacional de la paz.
A continuación, algunos extractos del blog.
Sábado 3 de enero. Tengo miedo
Tuve un sueño terrible anoche en el que había helicópteros del Ejército y talibanes. Tengo esos sueños desde que se lanzó la operación militar en el Swat. Fui a la escuela con miedo porque el Talibán había emitido un edicto en el que prohíbe que las niñas vayamos a la escuela. (…) Mis tres amigas se fueron con sus familias a Peshawar, Lahore y Rawalpindi después del edicto. (…) Mientras iba a la escuela escuché a un hombre decir "Te voy a matar'. Apuré el paso y cuando miré hacia atrás el hombre venía detrás de mí. Pero, para mi gran alivio, él estaba hablando por teléfono así que debía estar amenazando a alguna otra persona.
Domingo 4 de enero: Debo ir a la escuela
Hoy me levanté tarde, a eso de las 10 de la mañana. Antes de la operación militar solíamos ir de picnic los domingos. Pero ahora la situación es tan mala que no hacemos un picnic hace más de un año y medio. (…) Hoy hice tareas del hogar y jugué con mi hermano. Pero el corazón me latía rápido porque mañana tengo que ir a la escuela.
Lunes 5 de enero: No uses vestidos de colores
Me estaba vistiendo para ir a la escuela y me iba a poner el uniforme pero me acordé de que la directora nos había dicho que no usáramos el uniforme sino nuestra ropa habitual. Así que me puse mi vestido rosa favorito. (…) Más tarde, en la escuela, nos dijeron que no usáramos ropa de colores porque el Talibán no estaría de acuerdo.
Miércoles 7 de enero: Ni fuego ni temor
Vine a Bunair a pasar Muharram (día de fiesta musulmán). Me encanta Bunair por sus montañas y exuberantes campos verdes. Mi Swat también es muy hermoso, pero no hay paz. En Bunair hay paz y tranquilidad. Tampoco hay fuego ni temor alguno. Todos estamos muy contentos.
Miércoles 14 de enero: Quizás no vaya más a la escuela
Hoy estaba de mal humor mientras voy a la escuela porque mañana empiezan las vacaciones de invierno. El director anunció las vacaciones, pero no mencionó la fecha en que la escuela volverá a abrir. Es la primera vez que ocurre esto. En el pasado la fecha de reapertura fue anunciada siempre con claridad. (…) Mi conjetura es que el Talibán va a prohibir la educación de las niñas desde el 15 de enero.(…) Como hoy era el último día de nuestra escuela, hemos decidido jugar en el patio un poco más.
Jueves 15 de enero: Noche de disparos
Hubo disparos de artillería toda la noche y me desperté tres veces. Pero como no había escuela, me levanté más tarde, a las 10. (…) Hoy leí mi diario escrito para la BBC (en urdu) y publicado en el periódico.
A mi madre le gusta mi seudónimo 'Gul Makai' y le dijo a mi padre, ¿por qué no cambiamos su nombre por el de Gul Makai? A mí también me gusta, porque mi nombre verdadero significa "dolor afligido".
Mi padre me contó que hace unos días alguien le trajo una copia impresa de este diario diciendo lo maravilloso que era. Mi padre sonrió, pero ni siquiera podía decir que eso había sido escrito por su hija.
 

13 comentaris:

  1. La Malala va tindre molt de mèrit al donar la cara al seu govern perquè les noies poguessin anar a l’escola. Lo que no ho trobo bé es que li disparessin un tret al cap i al coll per defensar una que per a ella tenia molta importància.

    Jordi Vidal Aran

    ResponElimina
  2. La Malala Yousufzai és una nena de 14 anys que viu a Pakistan, a la ciutat de la vall del Swat, aquesta jove activista va començar als 11 anys un bloc on explica la seva vida, del dia a dia, en forma de diari a la BBC, reivindica els drets de les nens per poder anar a l’escola i també manifesta la situació de repressió que hi ha al seu país per part dels talibans.
    Gracies a ella la seva ciutat va passar a una millor situació, aquesta és una de les conseqüències bones que ha tingut el seu bloc, igual que el fet de guanyar el premi nacional de la pau del govern paquistanès. Per contra, en la vida de la Malala també ha tingut efectes negatius, com el fet de rebre amenaces o l’atac per part dels talibans que quasi li pren la vida.
    Opinió personal:
    Jo crec que tothom té dret a expressar-se i dir la seva pròpia opinió, independentment del que la resta de gent pensi, ja que es un dret que hauríem de tenir tots. Penso que és basic que totes les persones puguin optar a una educació deixant de banda el seu gènere, per aquest motiu penso que ni la Malala ni ningú a de pagar amb la seva vida per aconseguir uns drets que tots hauríem de tenir.

    Noé Montaña Margalef

    ResponElimina
  3. La Malala és una noia molt valenta per defensar els seus drets d'anar a l'escola.
    En un pais on els drets se les dones són quasi be inexistents.
    Ella va començar escribint un blog a la BBC amb pseudonim però quan els Talibans ho van descobrir, van començar a amenaçar-la. Finalment les amenaces es van convertir en realitat. Els Talibans la van esperar a que sortis de l'escola i a Malala i a una amiga de la Malala els hi van pegar un tiro la amiga de la Malala ja esta bè pero la Malala esta en proces de recuperació.
    Jo crec que la Malala ha defensat molt bè els seus drets ja que els homes i les dones hauriem de tenir els mateixos drets!

    Naomi Zamora Gómez

    ResponElimina
  4. Jo crec que aquesta nena fa malament de ser activista sent tant jove. Sap que l’han amenaçat i l’han disparat per continuarà publicant al seu bloc. Jo trobo perfecte que una nena tant jove vulgui la igualtat per a tots però aquestes coses, en vés de fer-les una nena de catorze anys sense cap protecció de ningú les hauria de fer alguna persona adulta important, ja que molta gent ajudaria a aquesta persona a poder lluitar contra això. He estat llegint diverses pàgines sobre notícies i en una pàgina he trobat que la Malala està inconscient i en estat crític, ja que li van disparar diverses bales al cap i al coll. La nit de l’onze d’octubre els metges van poder veure com la Malala movia lleugerament i poc a poc els braços i les cames.
    Els cirurgians pakistanesos li van poder extreure una bala que es trobava junt a la medul•la espinal.

    Pol Vernet Pardell

    ResponElimina
  5. Una nena de 14 anys anomenada Malala va ser víctima d'un atemptat terrorista portar a terme per talibans. Aquesta nena va ser tirotejada unicament per defensar l'educació de les nenes al seu país.

    Em sembla molt trist, que en ple segle XXI, hagin de passar aquestes coses. Les dones en aquest països estan molt reprimides i sempre sota l'autoritat de l'home, si n'hi ha alguna que surt dels tòpics se la carreguen i ja està, no tenen en compte res.
    Per sort hi ha molts moviments que lluiten per aquest tipus de problemes i sobretot que tota la societat rebutji aquestes maneres de fer les coses.





    Ferran Meseguer Cervelló

    ResponElimina
  6. Malala Yousafzai una nena de Pakistan, ferida amb dos trets per defensar les nenes que volien anar a l'escola(...)
    Jo penso, que el que a fet per defensar les nenes per que puguessin anar a l'escola.. Penso, que ha estat molt valenta, molt forta saben que podía morir-se. A estat una "nena amb karma(sort)", per no haver-se mort.

    Iroma Montané

    ResponElimina
  7. Soc Jasmina Nogales i trobo que lo de la malala esta molt mal fet perquè ella es una noia que nomes a defensat els seus pensaments... es lliure pensa lo que vol i actua tal i com es perquè l'únic que feia ella era que no facin fora els estudis i quant li van pegar els trets trobo que va se molt valenta per aver sobreviscut a una cosa tan perillosa. Trobo que no es just lo que li han fet.

    ResponElimina
  8. Es una noia molt forta per defensar a les noies per anar a l'escola de esta edat.

    Souad Mahjouba

    ResponElimina
  9. Malala és unaa nena de 14 anys que viu a Paquistan i que per defensar la idea de que les han d'anar a l'escola, els talibans li van disparar 4 trets. Ara està en un hospital d'Anglaterra i encara la seva vida corre perill.
    Em sembla un fet molt fort i molt trist, sembla impossible pensar que una nena no hi pugui dir la sevaa. Però no es d'estranyar sabent que el món on viu és un món molt masclista, on les dones són un zero a l'esquerra.
    Espero que li vagi molt bé tot, sabent que això serà dificil, els talibans la continuen amenaçant de mort, no la deixaran en pau. Que s`han cregut!! Aleix Navarro

    ResponElimina
  10. La Malala a fet una cosa que aquí seria impensable, sent molt joves està lluitant perquè les nenes puguin anar a escola.




    Jordi Llop Moreno

    ResponElimina
  11. Aquesta lectura tracta d’una nena que lluita per la lliure ensenyança per a les nenes a Pakistan.
    És un relat que m’ha arribat al cor, ja que una adolescent pugui lluitar amb catorze anys contra el gran poder dels talibans, és increïble per a la seva edat.
    En el nostre país, això es quasi impossible, ja que els nens en aquesta edat ho tenen tot, i no lluiten per coses així, sinó per coses més materials, com per exemple una play, una wii, etc.
    Una altra cosa que m’ha impactat molt ha estat quan relatava que passejava per damunt de caps decapitats, això en la nostra cultura es quasi impossible que passi.
    Espero i desitjo que la nena pugui realitzar els seus somnis i tots els seus sofriments s’hagin acabat.
    GUILLEM SERRA BORRÀS

    ResponElimina
  12. Malala és una nena de Pakistan de 14 anys que vol aconseguir el dret de la educació per a les nenes de l'escola de Swat (nord-oest del país).Va ser galardonada Niños por la Paz convertint-la en la primera paquistani en optar a aquest galardó. Va ser molt valenta per lluitar contra les creences dels extremistes talibans.Tothom esperem i desitgem que es recuperi perquè ens a donat una vona lliçó a tots, de valentia de coratge i de ganes de lluitar.





    Andrea Trujillo Fernàndez

    ResponElimina
  13. Malala Yousufzai és una nena de 14 anys que vol ajudar a les nenes de Pakistan perquè puguin anar a l'escola itindre una bona educació. Va crear un blog per a la cadena de televisió BBC. a on explicava com era la seva vida. Ella, habia planejat una Fundació d'Educació.
    Aquest article m'ha agradat molt, perquè m'ha fet reflexionar i pensar com són les coses als altres països. Perquè ningu de nosaltres haguessi fet això que ha fet la Malala per la bona educació d'unes nenes.

    Laia Perelló López

    ResponElimina