Pàgines d'informació diversa

1

1

divendres, 17 de maig del 2013

Editat el dossier de jocs TRADIJOC 2013


S'ha publicat, en format PDF, el recull dels jocs tradicionals i populars de la Ribera d'Ebre i de la Terra Alta que es practicaran durant la novena edició del TRADIJOC, que tindrà lloc el proper dijous 23 de maig, de 9:00 a 14:30, a Flix.
Recordem que aquesta trobada de jocs tradicionals naixia el 2005 a partir de la iniciativa dels professors d’educació física dels instituts de Flix i Julio Antonio de Móra d’Ebre, així com del Col·legi Santa Teresa amb la finalitat de gaudir, durant un dia, amb aquelles activitats lúdiques pròpies de les festes majors d’abans i amb els jocs populars que es jugaven pels carrers i places dels nostres pobles.


Aquesta iniciativa va sorgir, també, amb la voluntat d’esdevenir una activitat coneguda i esperada a nivell comarcal, que es consolidés dins les programacions dels nostres centres d’ensenyament secundari com una experiència que, més enllà de possibilitar la pràctica i el coneixement de jocs d’ahir, permetés la relació i la coneixença entre els nens i nenes que cursen primer de l’ESO a la Ribera d’Ebre. A partir de l’any 2008 el Tradijoc es fa gran i inicia un nou cicle amb la incorporació de l’IES Terra Alta, de Gandesa, i el Centre d’Educació Especial Jeroni de Moragas, de Móra d’Ebre. Dos anys després s’hi afegiria també l’institut escola de Batea i, l’any passat, l’institut escola Tres d’Abril de Móra la Nova.
Cal destacar també que el 2012 el Tradijoc es va incloure dins del programa del congrés internacional Jocs en la Història, celebrat els dies 18 i 19 de maig a Móra la Nova i Ascó. Això va permetre als assistents valorar com s’organitza i es desenvolupa aquest projecte compartit entre centres de secundària de les dues comarques, i va esdevenir un autèntic aparador de com organitzar i gestionar un esdeveniment lúdic d’arrel tradicional per l’entramat urbà.
Avui entenem que Tradijoc esdevé una important eina de cohesió entre els nens i nenes, d’inclusió pels nouvinguts i de dinamització cultural. La trobada amb alumnes procedents de tants pobles, amb petits trets dialectals diferents, o la possibilitat d’entrar en contacte amb persones de diferents edats –joves monitors o membres d’associacions que col·laboren- són sols dos exemples de la riquesa que genera el nostre projecte donant resposta a una sèrie d’objectius com són promoure valors de respecte, de tolerància, de solidaritat i companyonia.
Tradijoc és doncs un projecte fresc i ambiciós, de continuïtat, compartit, que a través del joc tradicional i popular vol guiar el nostre alumnat al coneixement d’un patrimoni lúdic que, més enllà de la recreació i el gaudi, li ofereixi pistes i referents per endinsar-se en el context on viu i que l’ajudarà en la seva inclusió dins la comunitat. Aquesta funció social que es desprèn del joc s’ha d’aprofitar per afermar el sentit de pertinença i d’identitat que, pensem, és pas previ a l’adquisició d’un valor tan importat com és el del respecte. Respecte a altres maneres de pensar, de compartir, de relacionar-se, d’actuar i, en el que ens pertoca, de jugar.
En aquest recull hi podreu trobar jocs com el de les birles, la corrida del cabàs, les rutlles, el caça fardatxo, el flèndit, la rebelluga, la trisella, la corretja, els quatre cantons, el mocador, jocs amb xapes, saltar a corda, el cementiri, modalitats de jocs amb boles...
Darrera d'aquesta publicació i del projecte Tradijoc 2013 hi ha el Grup de treball d’educació física coordinat format per Josep Carles Amposta, Jordi Hernández, Montse Perpinyà, Carolina Rofes, Marc Segura, Mª Pilar Suñén i coordinat per Biel Pubill.
En aquesta novena edició hi participen els següents centres: Institut de Flix, Institut Julio Antonio, Institut Terra Alta, Institut escola de Batea, Centre Jeroni de Moragas i Col·legi Santa Teresa.
I hi col·laboren els alumnes de la comissió d’activitats extraescolars de l’institut de Flix, l'Associació Cultural Lo Llaüt d’Ascó, l'Associació Europea de Jocs i Esports Tradicionals (JUGAJE), la Pista de la Unió Social de Flix, amb el patrocini de l'Ajuntament de Flix, l'AMPA institut de Flix, l'Associació Cultural Lo Llaüt, el Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre, el Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre, el Consell Esportiu de la Ribera d’Ebre i el Pla Català de l’Esport a l’Escola. Podeu accedir al dossier tot clicant damunt la imatge o bé a través d'aquest enllaç.

dijous, 16 de maig del 2013

Una migdiada de dotze anys

Educar deu ser una cosa semblant a espavilar els marrecs i frenar els adolescents. Just al contrari del que fem: no és estrany veure nanos de quatre anys amb cotxet i xumet parlant pel mòbil, ni tampoc ho és veure'n de catorze sense hora de tornar a casa.

N'hem dit sobreprotecció, però és la desprotecció més absoluta: el nen arriba a l'insti sense haver anat a comprar una trista barra de pa, just quan un amic ja s'ha passat a la coca.

Sorprèn que hi hagi tanta literatura mèdica i psicopedagògica per afrontar l'embaràs, el part i el primer any de vida, i es faci un buit fins als llibres de socors per a pares d'adolescents de títols suggerents com El meu fill em pega o El meu fill es droga. Els nens d'entre dos i dotze anys no tenen qui els escrigui.

Des que abandonen el bolquer (ja era hora!) fins que arriben les compreses (i que durin), des que els desenganxes del xumet fins que t'ensumes que s'han enganxat al tabac, els pares fem una cosa fantàstica: descansem. Reposem forces de l'estrès d'haver-los parit i
ensenyat a caminar i ens en desentenem fins que tocarà anar-los a buscar de matinada a la disco. Ara que per fi tornem a poder dormir, i fins que la por a l'accident de moto ens torni a desvetllar, fem una migdiada educativa de deu o dotze anys.

Algú s'esgarrifarà pensant que aquest període és precisament el moment clau per educar-los. Tranquil, que per alguna cosa els portem a l'escola. I si arriben immadurs a primer d'ESO que ningú no pateixi, allà els esperen els col·legues de batxillerat que ens els
sobreespavilaran en un curs i mig, màxim dos. Al model de pares que sobreprotegeix els petits i abandona els adolescents ningú no els podrà acusar d'haver fracassat educant els seus fills. No ho han i intentat.

Els mestres fan alguna cosa més que vaga o vacances, i l’educació és bastant més que un problema.

Demano perdó tres vegades: per col·locar en un títol tres paraules tan cursis i passades de moda, per fer-ho per parlar dels mestres, i, sobretot sobretot, perquè la meva idea és -ho sento- parlar-ne bé.

Sé que la meva doble condició de pare i periodista, tan radical que les seves sigles són PP, em convida a criticar-los per fer massa vacances (com a pare) i em suggereix que parli de temes importants, com la llei d’educació (és el mínim que li escauria a un periodista
aquesta setmana).

Però n’estic fart que la paraula més utilitzada al costat d’escola sigui “fracàs” i al davant d’educació hi acostumi a aparèixer sempre el concepte “problema”, i que “mestre” acostumi a compartir titular amb “vaga”. L’escola fa alguna cosa més que fracassar, els mestres fan
alguna cosa més que fer vaga (i vacances) i l’educació és bastant més que un problema. De fet és l’única solució, però això ens ho tenim molt calladet, no fos cas.

El meu procés, íntim i personal, ha estat el següent: vaig començar sent pare, a partir dels meus fills vaig aprendre a estimar-me el fet educatiu, la feina de criar-los, d’encarrilar-los, i, ves per on, ara m’estimo els mestres, els meus còmplices.

Com no m’he d’estimar una gent que es dedica a educar els meus fills?

Per això em dol que es malparli per sistema dels meus estimats mestres, que no són tots els que cobren per fer-ne, és clar, sinó els que en són, els que sumen a la professió les tres paraules del títol, els que mentre molts pares se’ls imaginen en una platja de Hawaii són
tancats en alguna escola d’estiu, fent formació, buscant eines noves, mètodes més adequats.

Us desitjo que aprofiteu aquests dies per rearmar-vos moralment. Perquè cal molta moral per ser mestre. Moral en el sentit dels valors i moral per afrontar un dia a dia feixuc sense sentir l’estima i la confiança imprescindibles. Ni els de la societat en general, i a vegades ni tan sols els dels pares que us transferim la canalla però no l’autoritat.

Us imagineu un país que deixés el seu material més sensible, les criatures, en els seus anys més importants, dels zero als setze, i amb la missió més decisiva, formar-los, en mans d’unes persones en qui no confia?

Les lleis passen, i les pissarres deixen d’embrutar-nos els dits de guix per convertir-se en digitals. Però la força i influència d’un bon mestre sempre marcarà la diferència. El que és capaç de penjar la motxilla d’un desànim justificat al costat de les motxilles dels alumnes i, ja alliberat de pes, assumeix de bon humor que no serà recordat pel que li toca ensenyar-los, sinó pel que aprendran d’ell.

Carles Capdevila / Periodista

Cursos de Dinamitzador d'Esport a l'Escola

La Secretaria General de l’Esport convoca una nova edició dels cursos d’estiu per a dinamitzadors/res de secundària del PCEE, tant elCIATE de Dinamitzador/a d’Esport a l’Escola, com també el CIATE de Gestió i Organització de petites entitats esportives.
La Secretaria General de l’Esport, a més de mantenir els preus de l’any passat, subvencionarà novament una part del cost de la inscripció als alumnes que compleixin els requisits, i ha mantingut el sistema de beques perquè els joves de famílies amb dificultats econòmiques puguin accedir-hi.
Aquests cursos tindran lloc novament al Complex Educatiu de Tarragona, en aquesta ocasió durant la última setmana del mes de juny, en règim d’estada i manutenció completa, i es gestionaran una vegada més amb la col·laboració de l’Associació de Joves Dirigents Catalans (JODIC).
Tots aquells que estigueu interessats en fer aquests cursos poseu-vos en contacte amb Biel Pubill.

diumenge, 28 d’abril del 2013

La Ivet Pubill guanya els XI Premis Ramon Calvo

 

El passat dijous 25 d’abril la Sala d'Exposicions Ramon Calvo de Deltebre va acollir l'acte de lliurament del XI Premi Ramon Calvo i Fundació Catalunya- La Pedrera de recerca i investigació que premia els treballs de recerca de l’alumnat de secundària de les Terres de l'Ebre.
 
Els quatre finalistes, de entre 39 projectes de recerca presentats, van exposar els seus treballs al jurat i finalment els guanyadors van ser, en la branca humanística i social, Blanca Fumadó del Col·legi Sagrada Família de Tortosa amb el treball La mort. Un camí més i, en la branca tècnica i científica, la Ivet Pubill, del nostre institut, amb el treball Disseny d'un panell informatiu alimentat amb energia fotovoltaica a Ascó (Ribera d'Ebre).
 

Els altres dos finalistes van ser en la branca humanística i social, Maria Fontanet de l'IES Deltebre amb el treball Panxampla, més que un mite i, en la branca tècnica i científica, Esther Sancho de l'Institut Sòl de Riu d'Alcanar amb el treball Micorizes. Una opció per augmentar la producció de conreus.
 
 
L'acte de lliurament dels premis va estar presidit pel periodista Victor Sorribes acompanyat de l'Alcalde de Deltebre, Gervasi Aspa, Xavier Bas en representació de l'Obra Social de Fundació Catalunya- La Pedrera, el Director dels Serveis Territorials d'Educació, Toni Martí, i la directora de l'IES Deltebre Maria Antònia Sabaté, entre d'altres autoritats.
Tota la comunitat educativa de l’institut de Flix s’ha de sentir orgullosa d’aquest nou premi que reconeix el treball d’una alumna del nostre centre, però també remarca la feina feta pels professors i tutors dels treballs de recerca, en particular en aquesta ocasió la bona orientació de Jordi Bladé.
 

En temps de crisi de valors, de desmotivació en l’estudi i el treball, reconeixements d’aquesta mena han de servir per a donar exemple a l’alumnat dels nostre institut que s’ha de perseverar i que el futur passa per tenir una bona formació. D’altra banda, malgrat les retallades d’ensenyament i el poc reconeixement social a la nostra tasca, aquests premis mostren el compromís del professorat i esdevenen el millor aparador per a l’institut de Flix.

Clou la setmana cultural amb jocs tradicionals


El divendres passat va cloure la Setmana Cultural de l’institut de Flix amb un taller de jocs on es van enfrontar lúdicament professors i alumnes. Hi va haver jocs de tota mena, de tauler, de resistència, d’habilitat i destresa com ara carreres de pedres, saltar a corda, tirada de birles, equilibri damunt xanques, els jocs de la rana, passe-frappe, trou de damme, sjoelbaek, billar xinès, futbol xapes...


dimecres, 24 d’abril del 2013

Teatre d'ombres

Els alumnes de 3r d'ESO de l'institut de Flix, en el marc de la Setmana Cultural, han dut a terme una interessant activitat al voltant del teatre d'ombres. A classe de llengua castellana han preparat diversos contes i narracions que han portat a "la pantalla d'ombres". Els textos escollits han estat la faula El corb i la guineu, i la llegenda del Conde Olinos.
 
Dit així sembla fàcil però darrera hi ha molta feina: elecció dels contes a representar, redacció del text definitiu, repartiment dels personatges, estructurar els diferents passatges de l’obra, preveure vestuari per als actors, dissenyar els escenaris i, encara més complicat i elaborat, construir els titelles i altres ombres que han d’aparèixer a l’obra –moltes d’elles amb moviment-. A més, hi ha la distribució d’altres tasques com ara qui té cura dels efectes especials, del so i la il·luminació, de muntar l’escenari...

Moltes d'aquestes tasques s’han dut a terme durant les estones de pati –per tant, d’esbarjo per l’alumnat-. És d’agrair que hi hagi nois i noies que s’il·lusionin per aquest tipus de propostes i que siguin capaços de “sacrificar” aquestes estones d’esbarjo per a preparar un muntatge d’ombres com el què ens han ofert.

El resultat, però, ha estat una brillant posada en escena que ha entusiasmat als companys del centre que han pogut veure la representació així com a molts dels professors que han vist l’obra.

En aquesta darrera presentació veiem imatges de la representació que van fer els alumnes de 3r d'ESO als nens i nenes de 3r i 4t del CEIP Enric Grau Fontseré de Flix; i com a detall, el fet que deixessin manipular els titelles i poguessin fer ombres ells mateixos.























































































dilluns, 22 d’abril del 2013

Exposició de llibres POP-UP


Del 23 al 30 d’abril, a Ca Don Ventura a Flix, i del 2 al 15 de maig, al vestíbul de l’ajuntament d’Ascó, es podrà visitar aquesta exposició que presenta més de cinquanta llibres de diferent temàtica. A més la mostra presenta una cinquantena més de pop-up’s en imatges que es poden visualitzar en dos monitors.
Aquesta exposició, organitzada pels alumnes de 4t d’ESO de l’institut de Flix, el CERE, la regidoria de cultura de l’ajuntament i la biblioteca municipal de Flix, ha recollit més de 200 llibres d’aquestes característiques. L’alumnat ha tingut que gestionar tota la mostra, des de l’inici fins al final. Així, primer es va fer una crida a l’alumnat, professorat i membres del PAS de l’institut de Flix en la qual es demanava col·laboració aportant aquest tipus de publicacions. Tot seguit es van catalogar i classificar per temàtiques i es va procedir a fotografiar-los –portades i interiors amb els quals Vídeo Ascó Televisió ha fet una muntatge-.


Els alumnes han treballat en grups i s’han repartit la feina: cercar informació sobre aquest tipus de llibres, etiquetar-los, preveure l’espai que ocuparien en les vitrines, dissenyar un cartell publicitat l’exposició, redacció i enviament virtual de la invitació a la mostra... I a més, s’ha previst dur a terme una presentació als alumnes de primària del CEIP Enric Grau Fontserè. Aquesta activitat consistirà en una explicació de què són els pop-up, una descripció de les diferents temàtiques tractades a les vitrines, l’explicació de dos contes en anglès i una altra en català, i per fi, un taller de construcció de targes usant la tècnica del pop-up.
L’activitat ha resultat molt interdisciplinària donat que, a més, des de l’àrea de tecnologia s’han fet els codis QR de 20 llibres, els quals s’han portat a igual nombre de comerços de Flix que els exposen als seus aparadors. Amb aquesta tasca s’ha aconseguit fer arribar encara més l’exposició als veïns i possibilitar que la mostra “surti al carrer”.
Pop-up’s, llibres màgics a comptat amb la col·laboració de VAT i l’Associació Cultural Lo Llaüt d’Ascó.
Aquí podreu escoltar l'entrevista feta per Ràdio Flix a una representació dels nostres joves organitzadors de l'exposició: http://www.mixcloud.com/radioflix/exposicio-pop-up-els-llibres-magics/
En aquest enllaç (minut 13) podreu visualitzar el reportatge i entrevista que ha fet TV3 Comarques de la Festa de Sant Jordi a Flix i de l'exposició de POP-UP.
 

divendres, 29 de març del 2013

Dia Mundial de l'Activitat Física

La Generalitat de Catalunya impulsa per quart any consecutiu la celebració del Dia Mundial de l’Activitat Física el proper 6 d'abril de 2013 -o qualsevol dia comprès entre el 3 i el 21 d’abril-.
Aquest dia se celebrarà novament arreu del planeta, tot difonent la recomanació fonamental i molt fàcil d’assolir, per prevenir les més de 3.334 morts anuals a Catalunya que es relacionen amb el sedentarisme: “Acumuleu 30 minuts d'activitat física cada dia” amb el sublema d'aquest any: "Activitat física sense barreres".
En la celebració del DMAF en els 3 anys precedents hi ha hagut una participació de més de 168.000 persones, s'han organitzat 593 esdeveniments i s'hi han involucrat al voltant de 600 entitats. Aquest fet posa de manifest l’èxit i la motivació de totes les entitats i sectors públics i privats que estan sensibilitzats vers la promoció de la salut mitjançant l’activitat física.
L'institut de Flix s'ha sumat a aquesta iniciativa i té previst organitzar activitats físico esportives durant el matí del divendres 5 d'abril. Les activitats estan incloses dins del programa confeccionat per a rebre el Collège Gaston Jollet, de Salbris (França), i consistiran en activitats de ball i aeròbic, competicions de touchball, bàdminton i futbol sala. Podeu trobar més informació a través d'aquest enllaç.

dissabte, 23 de març del 2013

Proves Cangur a Flix


El dijous 21 de març, com cada 3r dijous del mes de març, es van celebrar les proves Cangur a Catalunya. Com venim fent des de fa 4 anys l'Institut de Flix juntament amb l'institut de Falset vam participar-hi. En total vam ser una seixantena d'alumnes d'ambdós centres.
Enguany la trobada va ser a Flix i per la diada de Sant Jordi el departament de matemàtiques obsequiarà al millor alumne/a de l'Institut amb un detall, i amb un diploma a tots els participants.
Convocatòria. La prova Cangur, convocada per la Societat Catalana de Matemàtiques, i organitzada per les respectives comissions balear, valenciana i catalana és una activitat que es marca com a objectiu estimular i motivar l'aprenentatge de les matemàtiques a través dels problemes. Consisteix en una prova de 30 reptes matemàtics, de dificultat creixent i de resposta tancada, amb cinc opcions per a cada problema.

 
Els enunciats els prepara, en una reunió internacional que enguany es celebra a Xipre, l'associació Le Kangourou sans Frontières, on Catalunya hi participa com a nació i actualment ostenta, per elecció, un dels càrrecs de l'equip directiu de l'associació. Llavors els participants i les participants d'arreu d'Europa i d'altres països del món es plantegen els mateixos problemes i tenen un temps d'una hora i un quart per intentar resoldre'ls.

Nivells escolars a què s'adreça el Cangur de la SCM
Nivell 1: alumnes de 3r d'ESO
Nivell 2: alumnes de 4t d'ESO
Nivell 3: alumnes de 1r de Batxillerat o cicles formatius de grau mitjà
Nivell 4: alumnes de 2n de Batxillerat o cicles formatius de grau superior

Trobareu més informació a:

dimarts, 19 de març del 2013

Crèdit de síntesi de 1r d'ESO


Els alumnes de 1r d'ESO han fet una sortida a l'ermita del Remei, de Flix. L'excursió, inclosa dins del crèdit de síntesi, els ha permès conèixer i practicar un seguit de jocs que tradicionalment es duen a terme en diferents ermites de les nostres comarques:







Podeu veure les fotografies de tota la sortida en aquesta presentació: